Beräknade segrartider
Banlängder på Swedish League ska anpassas till nedanstående riktvärden gällande segrartid i minuter. I underklasser rekommenderas något kortare banor jämfört med huvudklasser.
Långdistans
Sex klasser.
D/H21 | D/H20 | D/H18 |
90-95 min | 70-75 min | 55-60 min |
Medeldistans
Sex klasser.
D/H21 | D/H20 | D/H18 |
30-35 min | 25-30 min | 25-30 min |
Sprintdistans
Sex klasser.
D/H21, D/H20 och D/H21 |
12-15 minuter i samtliga klasser |
Ultralång distans
Sex klasser.
D/H21 | D/H20 | D/H18 |
135-140 min | 105-110 min | 85-90 min |
Natt
Sex klasser. Beräknad segrartid ska ligga på ca 80 % av långdistans (dag).
D/H21 | D/H20 | D/H18 |
72-76 min | 56-60 min | 44-48 min |
Beräknad segrartid och upplägg för jaktstartsfinalen
Jaktstartfinalen genomförs i regel som en avkortad långdistans, där den beräknade segrartiden noga behöver vägas jämfört med antalet tävlingar som räknas inför finalen. Finalen är viktig för totalresultatet, vilket bidrar till en spännande upplösning av ligan, men finalen får samtidigt inte bli för betydelsefull.
Finalen genomförs utan spridningsmetod.